Masaki Fujihata (Japonia), Beyond Pages, 1995


[Beyond Pages, 1995]
środowisko interaktywne
z kolekcji Zentrum für Kunst und Medientechnologie ZKM, Karlsruhe, Niemcy

Niewielka komnata wyposażona w biurko i krzesło. Na biurku leży wirtualna książka obrazkowa, na której stronach pokazane są pojedyncze przedmioty w formie obrazów i liter, tak jak obrazek jabłka z wyrazem "jabłko" napisanym obok. Kiedy zwiedzający dotyka jabłka, ktoś się w nie wgryza, czemu towarzyszy odgłos wgryzania się w jabłko; przy dotknięciu obrazka drzwi na innej stronie, drzwi w rzeczywistej przestrzeni otwierają się, a na moment ukazuje się w nich dziecko; dotknięcie lampy powoduje włączenie się prawdziwej lampy na biurku. Każda strona książki obrazkowej oferuje różne doświadczenia i małe niespodzianki. "Beyond Pages" dodaje posmak fantazji prostocie pokoju do nauki, zapraszając zwiedzających do doświadczania zgodnie z ich własną wrażliwością gwałtownych przejść obrazów i słów (= sygnałów) wychodzących od zamkniętej ramy książki do zmian w realnym otoczeniu.

Projektor wyświetla obrazy oprawionego w skórę tomu na komputerowy pulpit aktywowany za pomocą pióra świetlnego, ożywiając obrazy nazwane słowem - kamień, jabłko, drzwi, światło, pismo. Zapis dźwięku nieskazitelnie naśladuje ruch zapisywania japońskim pismem kanji każdego ze znaków na papierze przeznaczonym na rękopis, głos wypowiada wybrane sylaby. Kamień i jabłko toczą się po stronie; światło zapala lampę z papierowym abażurem, drzwi otwierają przed oczami widza drzwi w obrazie wideo, baraszkuje śmiejące się małe gołe dziecko rzeczywistych rozmiarów.

Oświetlony oświecony manuskrypt otwiera się kartka po kartce w sposób bardziej bezpośredni niż metafora, bardziej subtelny niż alegoria cyfrowego tekstu - księgi jako źródła światła.

Prosta sceneria i krótka interakcja. Na poziomie pojedynczych ludzi jako nowoczesnych formy inteligencji w obliczu stołu, krzesła i książki, Fujihata proponuje związki, przenoszące odbiorcę poza dane formaty. Praca udostępnia nie tylko potencjał "książek" w wieku cyfrowym, ale służy również jako interfejs przypominający nam o oryginalnej funkcji książek: gry w sferze poznania i wyobraźni.


[Masaki Fujihata (Japonia)]

urodzony w 1956 roku w Tokio, od 1999 roku profesor na Tokijskim Narodowym Uniwersytecie Sztuk Pięknych i Muzyki, którego jest absolwentem, znany jako przedstawiciel japońskiej interaktywnej sztuki mediów. Swoją karierę rozpoczął we wczesnych latach osiemdziesiątych, jako grafik komputerowy i twórca animacji. W późnych latach osiemdziesiątych tworzył komputerowo generowane rzeźby, a na początku lat dziewięćdziesiątych wkroczył w pole sztuki interaktywnej. Jego twórczość była wielokrotnie nagradzana; otrzymał m.in. Golden Nica of Prix Ars Electronica w Linzu. Twórczość Fujihaty skupia się na badaniu systemów wirtualnych, sposobów przechowywania danych i komunikacji. Interaktywne środowisko tego artysty zatytułowane Beyond Pages jest jednym z największych dzieł w kolekcji ZKM-Media Museum.

Jego praca w sieci zatytułowana Global Interior Project została nagrodzona w 1996 roku Golden Nika na Ars Electronica. Beyond Pages - dzieło interaktywne - było prezentowane w wielu ośrodkach w Stanach Zjednoczonych i w Europie, by zostać włączonym do stałej kolekcji ZKM w 1997 roku. W 1998 roku jego inna praca - Nuzzle Afar - była pokzywana w Niemczech, w Holandii, Austrii, n Węgrzech i w Japonii. W 1999 roku praca ta została pokazana w Budapeszcie, w Linzu i w Karlsruhe. Impressing Velocity - kolejna nowa praca stworzona z wykorzystaniem pociągu-zabawki i platformy symulacyjnej była pokazana w ZKM na przełomie 1999 i 2000 roku.