Ping Melody


music/net performance by Paweł Janicki
http://ping.wrocenter.pl
cello: Jakub Kruk

live at CYNETart03_transit festival
Dresden, D
cello: Matthias Lorenz

Część ideologicznego podtekstu Ping Melody wykorzystuje istniejącą infrastrukturę technologiczną, która ma zastosowanie w aplikacjach wojskowych, takich jak prototyp współczesnego Internetu stworzony w DARPA (Defence Advanced Research Project Agency), do przeprowadzania rozproszonych prób ataków nuklearnych. Ping Melody jest muzycznym performance sieciowym. Doraźny i wyjątkowy stan działań użytkowników Internetu ma wpływ na formę muzycznej kompozycji. Muzyk gra na instrumencie akustycznym, dźwięki pochodzące z instrumentu są dzielone w pakietach danych informacyjnych, a następnie przesyłane do wybranych lokalizacji internetowych (w formie komendy unixowej "ping").

Kolejność powrotów pakietów, opóźnienia pakietów, ostrzeżenia o błędach w przekazie informacji są wcielane w strukturę dźwiękową, a informacje pochodzące z tych działań kontrolują w czasie rzeczywistym przetwarzanie wydobywającego się dźwięku. Pokazowi towarzyszy wizualizacja, pokazująca ścieżki danych, informacje o błędach, itd. Specjalnie zaprojektowane oprogramowanie jest rodzajem samplera (wykorzystującego syntezę granularną) wykrywającego wysokość dźwięku, wykorzystującego Internet do przetwarzania i tworzenia konstrukcji dźwiękowych.

live at VIPER 04 Festival
Basel, CH
violin: Meret Luethi

Podczas performance serwery wojskowe skanowane są z niezwykłą częstotliwością, również części kodu wykorzystanego w Ping Melody zostały wydarte z oprogramowania napisanego przez programistów i badaczy DARPA. Zamiarem twórcy performance jest odwrócenie i rewitalizacja tego militarnego narzędzia poprzez bardziej humanitarne użycie, (zgodnie z uwagą Jarona Laniera o instrumentach muzycznych jako fenomenie technologicznym, które w większości okresów historycznych i większości kultur, stanowią najbardziej zaawansowane technologicznie produkowane urządzenia, często graniczące w swym wyrafinowaniu z bronią. [Jak muzyka zbawi duszę technologii, katalog Biennale Sztuki Mediów 97'].